Tanítói kezdeményezésre, szülői közreműködéssel rendhagyó napközis foglalkozásokat szervez a 3.b osztály a gyerekek egymás közötti konfliktusainak helyes kezelésével kapcsolatban.
A több alkalomból álló prevenciós program Erdős Renáta szülő ötlete alapján, és irányításával valósul meg délutánonként.
"Négy gyermek édesanyja vagyok, így gyakran szembesülök azzal, hogy a gyerekek az iskolában sokszor túlzóan bántják egymást, csúnya szavakat használnak, ezzel próbálják nagynak, erősnek mutatni magukat."-írja az édesanya, akinek mind a négy gyermeke Vécseys, a legkisebb az első évfolyamon tanul.
"Az első osztályosoknak tartott szülői értekezleten, melyen én is részt vettem, Pataki Krisztina tanárnő tartott egy kis előadást arról, hogy a gyerekeknek mennyi alvásra van szükségük, hogy ne egyenek túlcukrozott ételeket, reggelizzenek, stb... és megemlítette azt is, hogy sok szülő buzdítja a gyermekét arra, hogy úgy védje meg magát az iskolában, hogy üssön vissza, szóljon vissza, ne hunyászkodjon meg, és ez mennyire nem jó.
Sokan csak ezt a kétféle megoldást ismerik az ilyen helyzetekre, vagy agresszívan fellépni, vagy hagyni, hogy bántsanak. Egyik megoldás sem jó, az agresszió agressziót szül, aki pedig nem tudja megvédeni magát, azt folyamatosan bántani fogják a többiek. Elgondolkodtam azon, hogy hogyan kellene ezen változtatni, így kerültem Szakady Katalin tanító néni osztályába, hogy a gyerekekkel elbeszélgessünk erről a témáról. Előtte internetes kutatást végeztem, igyekeztem játékos feladatokat keresni a témával kapcsolatban azért, hogy a gyerekeknek segíthessünk megérteni, kezelni az ilyen problémákat."
Erdős Renáta interneten is kutatott, tervet is készített a foglalkozásokra:
"A foglalkozások lényege, hogy a kisdiákok megtanuljanak különbséget tenni a mindennapos konfliktusok és a bántalmazás között, valamint olyan hatékony technikákat ismerjenek meg a mindennapokra, mellyel erőszakmentesen tudják megvédeni magukat."
Természetesen nagyon fontos tudatosítani a gyerekekben, hogy a Vécseyben a pedagógusokra minden helyzetben számíthatnak a konfliktusaik megoldásában.
"Fontos, hogy nem csak a fizikai, hanem a szóbeli erőszakkal szemben is fellépünk. A bántó szavak ugyanolyan mély sebet tudnak okozni, erre is fel kell hívni a gyerekek figyelmét. A 3.b osztály játékosan, helyzetleírások által ismerkedett meg a bántalmazás fogalmával, azzal, hogy mit kell tenni az ilyen helyzetekben. A gyerekek aktívan részt vettek a foglalkozáson, meghallgattuk az ötleteiket, javaslataikat, vagy a tapasztalataikat a témával kapcsolatban.
A későbbi foglalkozások során plakát is készül majd, szó lesz arról, hogy mi számít árulkodásnak, és melyek azok a helyzetek, amikor jelezni kell a szülő vagy a pedagógus felé.
Segítsük a gyerekeket azzal, hogy beszélgetünk velük ezekről a dolgokról is, tanuljuk meg kezelni ezeket a helyzeteket, hogy boldog felnőttekké válhassanak."
Ez a szülői kezdeményezés jól illik iskolánk pedagógiai szemléletébe, így szívesen adunk teret és időt a számára. Köszönjük az anyukának igyekvő, segítő munkáját!