HAT-KP-1-2023/1-000869 pályázat képes, szöveges beszámoló
Készítette: Pataki Krisztina, Farkasné Jécsák Zsuzsa, Pavlovics Gergely
A 2023/2024 tanévben „Híres magyarok nyomán” címmel Határtalanul!, pályázatot nyert tagintézményünk, melynek keretében 24 hetedikes diák és három kísérő utaztak 2024.04.15-17 között ingyenesen Erdélybe. A pályázat segítségével a magyarországi általános és középiskolás diákok állami támogatással utazhatnak el a határon túli magyar területekre. Mivel külföldi utazást a 213-as sz. kormányrendelet értelmében csak bejegyzett utazási iroda szervezhet, így iskolánk utazása a jogszabályi követelménynek megfelelően Gáll Travel utazási iroda segítségével valósult meg.
Előzmények
Előkészítő foglalkozás 2024.04.11.
Tanulmányi kirándulásunkat előkészítő tevékenység előzte meg, melynek során diákjaink és pedagógusaink felkészültek az útra. Végigtekintettük a kirándulás állomásait, annak történelmi, néprajzi és természeti-földrajzi vonatkozásait, melyet az iskola aulájában kiállítottunk.
A tanulmányi kirándulást egy felkészítő óra előzte meg. Az előadást Pavlovics Gergely tartotta, aki már számos alkalommal járt Erdélyben. Az előadáson sor került az utazás programjának részletes bemutatása, ahol a tanulók megismerkedtek az erdélyi települések magyarságának történetével. Ezt követően a diákok osztályfőnöki órán kiselőadások formájában mutatták be az erdélyi helyszíneket, majd csodálatos plakátot készítettek, melyet iskolánk főbejáratánál helyzetünk el. A tantárgyi felkészülés már hetekkel előbb megkezdődött. Szaktanáraink segítségével bepillantást nyerhettek Erdély földrajzába, történelmébe, ismerkedhettek a székelyek hagyományaival, építészetével nyelvjárásaival, dalaival. Az előkészítő órákon tanulóink felelevenítették és bővítették tudásukat Erdély földrajzáról, élővilágáról, történelméről, magyar vonatkozású emlékeiről, magyar hírességeiről, a Székelyföld természeti, építészeti és kulturális értékeiről. Informatika órákon útvonalat terveztek, ismerkedtek a felkeresendő települések nevezetességeivel. Történelem órákon sokat foglalkoztak Hunyadi Mátyással, II. Rákóczi Ferenccel, jelentőségükkel a magyar történelemben, Magyarország és Erdély viszonyával. Rákóczi a magyar történelemben, Magyarország és Erdély viszonyával. Rákóczi életútjának főbb állomásainak átismétlése, történelmi szerepének megismerése szintén a történelem órákon valósult meg. Magyar órákon több jeles magyar író-költő (Ady Endre, Petőfi Sándor, Tamási Áron) kapcsolódóan. A földrajz és biológia órákon a tanulók természet iránti érdeklődésének felkeltése, a tanult földrajzi formák megfigyelésére való igény előkészítése, a természetvédelmi területek jelentőségére való figyelemfelhívás történt meg. Az utazást megelőzően szülői értekezleten tájékoztattuk a szülőket az utazás céljairól, helyszíneiről, programjairól. Az7 előkészítő órán használtuk a A Határtalanul! program Barangoló digitális tartalomtárát, mely nagy segítségünkre volt az uticélok előzetes megismerése kepcsán. Elérhető ezen a linken: https://www.okosdoboz.hu/hu-HU/Hatarontuli# . Mindenkinek ajánljuk!
![]() |
![]() |
A megvalósult utazás leírása röviden
Az úticél a csodálatos Erdély, a történelmi Magyarország szép vidéke volt. Az erdélyi utakat róva, a diákok ámulva nézték a vidék mélységeit, magasságait, a hatalmas égbe nyúló sziklákat, ahol meseszép tájakat ismerhettek meg. Bepillantást kaptak Erdély magyar vonatkozású történelmi emlékeiről, természeti csodáiról, műemlékeiről, Székelyföld városairól, falvairól, híres magyarjaink nyomairól. Egy fantasztikus, felemelő utazás volt, ahol a székelyek között: bármerre is indultunk el, közös kultúránk és történelmünk zarándokhelyeit találtuk. Meg-megállva fejet hajtottunk a magyar történelem nagy alakjainak szülő,- illetve nyughelyénél, s tovább menve csodáltuk a ma is ott élő, nyíltszívű székely emberek őszinte vendégszeretetét. Utunkon történelmi, irodalmi emlékhelyeket látogattunk meg. Megismertük Ady szülőfaluját, Mátyás király szülőhelyét is. Utunkból nem maradhattak ki Erdély gyöngyszemei a Tordai- hasadék, a Parajdi sóbánya sem. Sétáltunk Marosvásárhelyen, ahol megcsodáltuk a Kultúrpalotát, a Rócsák terét és a Bólyai szoborcsoportot, majd gyönyörködtünk a szebbnél szebb kis falvakban. (Torockó, Dés, Szászrégen, Koltó, Gernyeszeg). Nagybányán egy hatalmas sétát tettünk, Szatmárnémetiben, a Vécsey-ház udvarán a Rákóczi emlékplakett előtt tettük tiszteletünket.
A Program az alábbi célokat valósította meg:
Magyar tantárgy szempontjából: több jeles magyar író-költő (Ady Endre, Petőfi Sándor, Tamási Áron) életútjának egy-egy jeles állomására is eljutottunk.
Történelem tantárgy szempontjából: a kiránduláson történelem tantárgyhoz kapcsolódóan Hunyadi Mátyás, II. Rákóczi Ferenc történelmi emlékeit felkerestük.
Földrajz tantárgy szemszögéből: felkeltette a tanulók érdeklődését a természet iránt, a megfigyelt földrajzi formák kialakulásának magyarázatára való igényt, előkészítette a természettudományos megismerés módszereinek alkalmazását.
Biológia tantárgy szempontjából a tantárgy tevékenység központú oktatásának terepi alkalmazását valósítottuk meg (magashegyi növényi övezetesség, védett növények megfigyelése, természetvédelmi területek jelentősége, növényfelismerés).
3 napos utunk során ellátogattunk:
Nagykároly, Érmindszent, Tasnád, Zilah, Kolozsvár, Torockó, Tordai-hasadék, Tordai Sóbánya Marosvásárhely, Gernyeszeg, Dés, Szászrégen, Koltó, Nagybánya, Szatmárnémeti
Napokra lebontva a program megvalósulása:
1. nap
Megtekintettük Nagykárolyban a Károlyi-kastélyt, annak gyönyörű parkját.
Érminszenten (Adyfalva) Ady Endre nádfedeles szülőházának megtekintése során az emlékszobornál egy diákunk a költőtől verset szavalt. Ady Endre emlékek nyomában járva Tasnád érintésével Zilahra látogattunk, ahol megnéztük a zilahi Református Kollégiumot, hiszen Ady itt folytatta a tanulmányait. Kolozsváron a Szent Mihály templomban jártunk, megnéztük a híres Mátyás-szobrot és Hunyadi Mátyás szülőházát. Szállásunkat Torockón foglaltuk el, a csodálatos Székelykő lábánál.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2. nap
Látogatást tettünk a Sebes Pál Általános Iskolába Torockószentgyörgyön, ahol megismerkedtünk a hagyományokkal, irodalmi alkotásokkal és megtörtént az oktatási rendszer bemutatása egymásnak. Ismerkedés, kötetlen beszélgetés, játék volt a további időtöltés. A közös programra az iskola vezetőségével egyeztetve a kirándulás második napján kerül sor.
Kirándulást tettünk a Tordai-hasadéknál, ahol a diákok megfigyelhették a víz szerepét, a földrajzi formák kialakulásában, a mészkőhegységek átalakulását a csapadék és a folyóvíz hatására. Ezután a Tordai sóbányát látogattuk meg, ahol tanulóink megismerhették a só, mint természeti erőforrás hatását a társadalmi és a gazdasági életre, az élettani-gyógyászati folyamatokra. A hatalmas földalatti termekben tett látványos séta során múzeumot, kápolnát, kalandparkot, játszótereket és egyéb látványosságokat látogathattak meg, miközben maguk is megtapasztalhatták a híres bánya sós levegőjének gyógyhatását. Délután Marosvásárhelyre folytattuk utunkat, ahol belvárosi városnézés következett. Gyönyörködtettünk a város sok pompás épületén, melyek közül kiemelkedett a magyaros-szecessziós stílusban épült pompás épületegyüttes a Kultúrpalota. Megcsodáltuk a Rózsák-terét és a Bólyai-szoborcsoportot. Ennek a napnak a végén Gernyeszegen foglaltuk el szállásunkat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
3. nap
A reggeli után hazautazásunk a következő útvonalon folytatódott: Gernyeszeg, Szászrégen. Dés. Koltóra érve felkerestük a Teleki-kastélyt, mely szépen helyreállítva érdekes tárlatokat kínált számunkra a Teleki családról, Petőfi költői nászútjáról, a kőasztalról, ahol sok verse íródott. A kastélykertben megnéztük Petőfi Sándor és Szendrey Júlia szobrát. Kirándulásunk utolsó állomása Nagybánya majd Szatmárnémeti városa volt. Felkerestük a Vécsey-házat, amely a Szatmári béke aláírásának helyszíne volt. Végül a Rákóczi-emlékplakett előtt tisztelegtünk. A határt Csengersimánál léptük át, s az esti órákban értünk haza.
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Értékelő óra 2024. 05.08-10.
A következő napokban 1-1 osztályfőnöki óra keretében hetedikeseink értékelték a kiránduláson történteket, megbeszélték és feldolgozták azt a sok-sok új ismeretet, amire az út során szert tettek. Fontosnak tartjuk a tudásmegosztást is, ezért a 6. osztályosoknak tartottunk egyórás bemutató előadást képekkel, élményekkel színesítve, felkeltve érdeklődésüket, hiszen a következő tanévben ők is a Határtalanul program keretében részt vesznek egy tanulmányi kiránduláson.
Összegzés:
A Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Vécsey Károly Tagintézményének hetedikes tanulói életük meghatározó utazását élhették át Erdélyben a Határtalanul pályázatnak köszönhetően. A pályázat segítségével a diákok megcsodálhatták Erdély meseszép tájait, felkeresték azokat a történelmi és irodalmi nevezetességeket, amelyekkel a tanítási órákon már találkoztak. Kóstolót kaptak az ottani iskolarendszerről, az erdélyi gyerekek életéről, tanulási körülményeiről, rácsodálkoztak „ízes” magyar nyelvükre. Utunk során a feszített tempójú 3 nap alatt felkerestünk számos irodalmi és történelmi emlékhelyet, valamint földrajzi nevezetességet. Legjobban a sétát, a félelmetes látványt nyújtó sziklaszurdokban a Tordai -hasadéknál tett túrát, a Tordai sóbányát élvezték. A kirándulás minden várakozásukat felülmúlta: a táj szépsége, Erdély látnivalói mellett az ott élő magyar emberek vendégszeretete, az erdélyi ételek egyedi íze is elvarázsolta a gyerekeket. Ez az Erdélyi utazás kitűnő alkalom volt tájaink, történelmünk, hagyományaink jobb megismerésére – természetjárás, környezetvédelem, honismeret.
Megvalósultak a kitűzött célok: A természeti- és épített környezet értékeinek tudatosítása és megőrzése; az ifjúság természet- és környezettudatos nevelés; fizikai erőnlétfejlesztés; lelki egyensúly fejlesztése; hagyományőrzés; életképesség (alkalmazkodás) és önuralom fejlesztése.
Igaz, a program végére nagyon elfáradtak tanulóink, de a csodálatos élmények kárpótolták őket. Mindmáig beszédtéma a suliban, milyen határtalanul jól éreztük magunkat Erdélyben.
A csodás, mozgalmas napok élményeiről számos kép, csoportkép készült az út során és tette felejthetetlenné ezt az utazást.
A kirándulás után egy-egy osztályfőnöki órán értékeltük a programokat, megbeszéltük a tanulmányi kiránduláson szerzett személyes tapasztalatokat és az ismeretek áttekintése is megtörtént.
Témanap: A „Határtalanul kiránduláson részt vett gyerekek az iskola ebédlőjében fényképbemutatóval támogatott élménybeszámolót tartottak, és válaszoltak az érdeklődő 6. osztályosok kérdéseire is.
Nyíregyháza, 2024. július 12.